Yhteiskirjoitus Ilona Salomaa-Uusitalon kanssa, julkaistu Pirkkalaisessa 30.12.2016
Pormestarin valinnan heijastettava kuntalaisten tahtoa
Maakuntauudistus suuntaa kunnallista päätäntävaltaa
uudelleen ja sen myötä lähidemokratian on löydettävä uusia toimintamuotoja. Paikkaidentiteetti
ja paikallisuus eivät uudistuksen jälkeenkään katoa mihinkään. Tulevaisuudessa kuntatasolle
jäävät tehtävät ovat sivistykseen, kaavoitukseen, kuntainfraan ja kunnan
kehitykseen liittyviä
Kunnassamme kehitteillä oleva poliittisen johtamisen
kehittämismalli pyrkii vastaamaan uudistukseen kohdentamalla paikallista
päätöksentekoa palvelujen organisoinnin kannalta oikeisiin painopisteisiin. Tuleva
malli on yhdistelmä keskustelevaa otetta, luovuutta ja läheisyyttä tehokkuutta
unohtamatta. Tehokkuudella tarkoitetaan, että koko luottamusorganisaatio
viranhaltijoita myöten kykenee tarkastelemaan palvelutarpeita ja siihen
liittyviä muutoksia joustavana kokonaisuutena. Luottamushenkilöt nivovat
paikallista tietoa ja kuntalaisnäkökulmaa päätöksentekonsa tueksi.
Koko prosessin onnistumisen kannalta tärkeää on,
että kunnan toimintojen läpinäkyvyys ja avoimuus kasvaa jatkossa. Loppupeleissä
kysymys on siitä, mihin tehtäviin, ja millaisella hallintomallilla ja
henkilömäärällä yhteistä rahaa käytetään. Ihanteena on toiminnan suoraviivaistaminen
vähemmällä byrokratialla.
Eräs lähidemokratian edistämisen työväline on ollut
Pirkkalassa pormestarimalli, johon siirryttiin länsimaisen demokratian edistämiseksi,
vallankäytön selkiyttämiseksi ja vallan siirtämiseksi lähemmäksi äänestäjiä. Luotaessa
pormestarimallia Pirkkalaan, eräs keskeinen ajatus oli, että pormestari on
vastuussa äänestäjille ja hänet vaihdettaisiin, jos hän puolueensa valta-aseman
menetyksen kautta häviäisi vaalit.
Demokratian lainalaisuuksia myötäillen todettiin yhteisesti,
että poliittisen vallan ja sitä kautta pormestariuden tulee olla vaaleilla
ohjattavissa ja vaihdettavissa. Kunnallisvaaleissa äänestäjien suora
vaikutusvalta toteutuisi, kun he voisivat äänestää haluamaansa pormestariehdokasta
ja näin osoittaa tahtonsa kunnan ykköshenkilöstä. Pormestariuden avulla
pyrittiin myös valtuuston vallan palauttamiseen.
Demokratian toteutuminen on haasteellista erilaisten
intressien yhteensovittamisessa. Osallistuvan demokratian ydin on kuitenkin kuntalaisten
ja heidän tahtonsa kuulemisessa. Kunnallisvaalien hetkellä kysymys onkin niistä
demokraattisista arvoista ja yhteislinjauksista, joita halutaan kunnioittaa. Pormestari
mittauttaa luottamuksensa kunnallisvaalin yhteydessä, jonka kautta varmistetaan,
ettei kunnan ylimmän johtajan asema muodostu liian hallitsevaksi.
Pormestarin valintaa ei ole haluttu alistaa suoralle kansanvaalille, koska
sitä kautta valitun pormestarin on arveltu saavan liikaa ”populistista” valtaa.
Vaikka pormestarin lopulta valitseekin valtuusto, vaalien lopputuloksella
pitäisi olla merkitystä tässä prosessissa. Äänestäessään kuntalainen haluaa
uskoa yhteiskuntaan ja saada äänensä kuuluville. Pormestarin valinnan tulisikin
heijastaa kuntalaisten tahtoa. Valinnan tulisi myös noudattaa aikaisempaa
tahtotilaa siitä, että pormestarius on vaalien lopputuloksella ohjailtavissa,
kuten Tampereella ja Helsingissä*, jossa pormestari tulee ennakolta sovitusti suurimmasta
ryhmästä.
Miten kuntalaisten tahto sitten todellisuudessa näkyy politiikan suunnassa,
limittyy kysymykseen kansanvaltaisuuden toteutumisesta. Poliittista dialogia ja
yhteistyötä unohtamatta
*lisätty alkuperäiseen tekstiin NR
*lisätty alkuperäiseen tekstiin NR
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti