tiistai 14. maaliskuuta 2017

Global Innovatio & Business - Silmusta erikoislukio Pirkkalaan



Vuonna 2016 kun Pirkkalan uuden lukion rakentaminen aloitettiin, ajatus lukion hengen kehittämisestä konkretisoitui. Kävin tutustumassa ja kuuntelemassa muutamia kertoja esityksiä uudesta LOPSista eli lukion opetussuunnitelman uudistuksesta Pirkkalassa. Tunsin tyytyväisyyttä siitä, että selkeää kehitystä on syntymässä. Lähestyttiin toimintatapoja ja edellytyksiä, joita työelämässäkin käytetään ja tarvitaan. Lukio-opetus tuntui muuttuvan paremmin nykyaikaan valmistavaksi. Minulle jäi kuitenkin tunne, että vaikka lukioon saadaan näin hieno uudistus, niin se edelleen kaipaisi jotakin. Tunne oli se, että olemme edelleen 15 vuotta jäljessä aikaamme. Tavoite on olla etukenossa tulevaisuuteen kun puhumme nuorten kouluttamisesta. Mielessäni on muhinut ajatus jonkinlaisesta partneri toiminnasta jo silloin, kun lukion rakentamista ryhdyttiin suunnittelemaan. Ajatus liittyi toimintasisällön kehitykseen, jossa digitalisaation mahdollisuudet ovat oppimisympäristöä tukemassa.

Pirkkalassa on hyvät edellytykset sijaita globaali lukio.
Eräässä järjestetyssä keskustelutilaisuudessa avasin ajatuksiani Pirkkalan lukiota kohtaan. Tilanteessa oli aikaisemmin keskusteltu siitä, miten Pirkkalassa on yksi Suomen koulutetuin väestö ja pirkkalaiset vanhemmat toivoisivat lapsilleen hyviä mahdollisuuksia elämään. Pöydän ääressä istui kuntalainen, joka sai ajatuksestani heti kopin työnsä substanssin myötä. Hän kertoi omia kokemuksiaan maailmalta ja nopeasti ideoitiin lähtömerkit Pirkkala Global Innovation & Business työnimeä kantavalle erikoislukiolle. Tämä oli juuri se avain mitä olin kaivannut ajatukseen ja jolla ajatuslukko aukesi kohti etunojaa. Päätimme viedä ajatusta yhdessä eteenpäin ja kysyä lukiolta sekä kunnalta kiinnostaisiko tällainen idea ja syntynyt mahdollisuus.

Global Innovation & Business lukio toiminta idea keskittyy asioiden ratkaisemiseen ideoinnin ja innovaatioiden kautta sekä tuottamaan partnereille että nuorille mahdollisuuden verkostoitua osaamista ja tietoa jakaen. Toiminta perustuisi luotavalle ekosysteemille, jolle luodaan toiminta-alusta. Lukiossa jaksot tehdään todellisten työtehtävien parissa lukion opettajien sekä kummien tukemana yhdessä oppimalla. Lukion oppivelvoitteista tulee pitää kiinni. Koko järjestelmä perustuu vapaaehtoiseen haluun osallistua toimintaan. Lukion oppiaineita voi näin suorittaa, kun ne on vain sovittu. Esimerkkeinä äidinkieli, vieraat kielet, psykologia ym. Kaikki on kiinni partnereiden antamista tehtävistä, oppilaiden luovuudesta ja opettajien mukana olosta. Tehtävät ja ärsykkeet tulevat kummeilta ja opettajat katsovat ainekohtaiset asiat. Partnereiksi haetaan myös luovuutta, ajattelua sekä toimeen tarttumista opettavia ja edistäviä kummeja. Oppilaita valmennetaan matkalla eteenpäin. Kummeina eli ekosysteemin muina jäseninä voivat toimia yritykset, yhteisöt, kunnat, oppilaitokset, yliopistot ym. Kummit antavat oman tukensa opettajille ja tehtävien suorittamiseen ja jaksot toteutetaan yhdessä oppien. Partnerit perehdyttävät tehtäväkohtaisuudet ja ongelmissa ohjataan kohti ratkaisua, tarvittaessa.

Syksyksi 2017 valmistuvan lukio nimi on Silmu.
Partnereita voidaan siis hyvin kutsua kummeiksi. Kummit voivat olla aivan mistä vain, globaali toiminta on nykyaikaa. Etelä-korealainen yritys tai maailman yliopisto saattaa hyvin olla kiinnostunut ajattelusta mitä syntyy Suomen nuorilta. Toiminta tulisi aloittaa ensin testi jaksolla ja palautteiden myötä jalostaa seuraavaan testiin. Onnistuessaan kehittynyt projekti voi luoda alueelle mahdollisuuden todelliseen kulttuuri ilmapiirin syntymiseen, koko Global Innovation & Business idean ympärille. Haaveenani on, että toiminta tukee Pirkanmaan yhden lisäsydämen syntymistä ja uusien yritysten sijoittumista lähelle positiivista, oikeahenkistä kulttuuriympäristöä. Pirkkalan ja Pirkanmaan muut koulut hyötyvät toiminnasta kulttuurin kehittymisen sekä kollektiivisen tiedon lisääntymisen myötä ammattilaisille ja yhteisöön. Uusi Tredun ilmailukoulutus Pirkkalassa on selkeä yhteistyökumppani ja saattaa tuottaa mukavaa lisän ekosysteemiin

Partnereita tulee hakea avoimella haulla, jolloin jää mahdollisuus katsoa kokonaisuus sekä toteuttaa tasapuolisuutta. Alkuvaiheessa tulee tietenkin tehdä tunnusteluja partnereiden kiinnostuksesta ja käytännön toteutuksesta, jotta prosessissa nähdään mahdollisuudet lähteä toteuttamaan kohti testivaihetta. Projekti tukisi Pirkkalan lukiossa jo aloitettuja kumppanuuksia ja tulisi lisäämään kokonaisuuden toimivuutta. Ekosysteemissä tapahtuu niveltymistä monella tasolla eri suuntiin yhtä aikaa. Kummeille syntyy myös mahdollisuus verkostoitua ja kiinnostus mukana oloon lisääntyy.

US-Patent certifikaatti
Nuorille syntyy mahdollisuus tehdä töitä oikeiden työtehtävien parissa ja luoda oikeita ratkaisuja, joista voi syntyä todellisia uusia innovaatioita. Partnerit antavat tehtävistä työtodistuksen, jotka saattavat olla olennaisen tärkeä nuoren tulevaisuuden alkumetreillä. Kesätyö tai opiskelun oheinen työpaikka saattaa löytyä nuorelle todennäköisesti tämän ekosysteemin ja tehtävien kautta.

Uskon, että nuoren kiinnostus opiskelua kohtaan lisääntyy, kun pääsee ajoissa testaamaan oikeassa ympäristössä, mitä hyötyä hyvällä yleistiedolla saavutetaan. Lisäksi uskon, että poikien kiinnostus opiskelua kohtaan lisääntyy käytännön lisääntyessä. Tulevaisuudessa opiskelun ja työelämän rajapinta hämärtyy. Tämä projekti on tärkeää kansantaloudellisesti luoden uusia toimintamalleja ja nuoristamme kasvaa tulevaisuuden toivoja globalisoituneeseen maailmaan.





Totean vielä että en ole opetusalan ammattilainen. Olen Hyväksytty Toiminnankehittäjä joka näkee mahdollisuuksia, saa muut mukaan ja tarttuu toimeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti