Vuonna 2016 kun Pirkkalan uuden lukion rakentaminen
aloitettiin, ajatus lukion hengen kehittämisestä konkretisoitui. Kävin
tutustumassa ja kuuntelemassa muutamia kertoja esityksiä uudesta LOPSista eli
lukion opetussuunnitelman uudistuksesta Pirkkalassa. Tunsin tyytyväisyyttä
siitä, että selkeää kehitystä on syntymässä. Lähestyttiin toimintatapoja ja
edellytyksiä, joita työelämässäkin käytetään ja tarvitaan. Lukio-opetus tuntui
muuttuvan paremmin nykyaikaan valmistavaksi. Minulle jäi kuitenkin tunne, että vaikka
lukioon saadaan näin hieno uudistus, niin se edelleen kaipaisi jotakin. Tunne
oli se, että olemme edelleen 15 vuotta jäljessä aikaamme. Tavoite on olla
etukenossa tulevaisuuteen kun puhumme nuorten kouluttamisesta. Mielessäni on
muhinut ajatus jonkinlaisesta partneri toiminnasta jo silloin, kun lukion
rakentamista ryhdyttiin suunnittelemaan. Ajatus liittyi toimintasisällön
kehitykseen, jossa digitalisaation mahdollisuudet ovat oppimisympäristöä tukemassa.
Pirkkalassa on hyvät edellytykset sijaita globaali lukio. |
Eräässä järjestetyssä keskustelutilaisuudessa avasin
ajatuksiani Pirkkalan lukiota kohtaan. Tilanteessa oli aikaisemmin keskusteltu
siitä, miten Pirkkalassa on yksi Suomen koulutetuin väestö ja pirkkalaiset
vanhemmat toivoisivat lapsilleen hyviä mahdollisuuksia elämään. Pöydän ääressä
istui kuntalainen, joka sai ajatuksestani heti kopin työnsä substanssin myötä.
Hän kertoi omia kokemuksiaan maailmalta ja nopeasti ideoitiin lähtömerkit Pirkkala
Global Innovation & Business työnimeä kantavalle erikoislukiolle.
Tämä oli juuri se avain mitä olin kaivannut ajatukseen ja jolla ajatuslukko
aukesi kohti etunojaa. Päätimme viedä ajatusta yhdessä eteenpäin ja kysyä
lukiolta sekä kunnalta kiinnostaisiko tällainen idea ja syntynyt mahdollisuus.
Global Innovation & Business lukio toiminta idea
keskittyy asioiden ratkaisemiseen ideoinnin ja innovaatioiden kautta sekä
tuottamaan partnereille että nuorille mahdollisuuden verkostoitua osaamista ja
tietoa jakaen. Toiminta perustuisi luotavalle ekosysteemille, jolle luodaan
toiminta-alusta. Lukiossa jaksot tehdään todellisten työtehtävien parissa lukion
opettajien sekä kummien tukemana yhdessä oppimalla. Lukion oppivelvoitteista
tulee pitää kiinni. Koko järjestelmä perustuu vapaaehtoiseen haluun osallistua
toimintaan. Lukion oppiaineita voi näin suorittaa, kun ne on vain sovittu. Esimerkkeinä
äidinkieli, vieraat kielet, psykologia ym. Kaikki on kiinni partnereiden
antamista tehtävistä, oppilaiden luovuudesta ja opettajien mukana olosta. Tehtävät
ja ärsykkeet tulevat kummeilta ja opettajat katsovat ainekohtaiset asiat.
Partnereiksi haetaan myös luovuutta, ajattelua sekä toimeen tarttumista
opettavia ja edistäviä kummeja. Oppilaita valmennetaan matkalla eteenpäin.
Kummeina eli ekosysteemin muina jäseninä voivat toimia yritykset, yhteisöt, kunnat,
oppilaitokset, yliopistot ym. Kummit antavat oman tukensa opettajille ja
tehtävien suorittamiseen ja jaksot toteutetaan yhdessä oppien. Partnerit perehdyttävät
tehtäväkohtaisuudet ja ongelmissa ohjataan kohti ratkaisua, tarvittaessa.
Syksyksi 2017 valmistuvan lukio nimi on Silmu. |
Partnereita voidaan siis hyvin kutsua kummeiksi. Kummit
voivat olla aivan mistä vain, globaali toiminta on nykyaikaa. Etelä-korealainen
yritys tai maailman yliopisto saattaa hyvin olla kiinnostunut ajattelusta mitä
syntyy Suomen nuorilta. Toiminta tulisi aloittaa ensin testi jaksolla ja
palautteiden myötä jalostaa seuraavaan testiin. Onnistuessaan kehittynyt
projekti voi luoda alueelle mahdollisuuden todelliseen kulttuuri ilmapiirin
syntymiseen, koko Global Innovation & Business idean ympärille. Haaveenani
on, että toiminta tukee Pirkanmaan yhden lisäsydämen syntymistä ja uusien
yritysten sijoittumista lähelle positiivista, oikeahenkistä kulttuuriympäristöä.
Pirkkalan ja Pirkanmaan muut koulut hyötyvät toiminnasta kulttuurin
kehittymisen sekä kollektiivisen tiedon lisääntymisen myötä ammattilaisille ja
yhteisöön. Uusi Tredun ilmailukoulutus Pirkkalassa on selkeä yhteistyökumppani ja
saattaa tuottaa mukavaa lisän ekosysteemiin
Partnereita tulee hakea avoimella haulla, jolloin jää
mahdollisuus katsoa kokonaisuus sekä toteuttaa tasapuolisuutta. Alkuvaiheessa tulee
tietenkin tehdä tunnusteluja partnereiden kiinnostuksesta ja käytännön
toteutuksesta, jotta prosessissa nähdään mahdollisuudet lähteä toteuttamaan kohti
testivaihetta. Projekti tukisi Pirkkalan lukiossa jo aloitettuja kumppanuuksia
ja tulisi lisäämään kokonaisuuden toimivuutta. Ekosysteemissä tapahtuu niveltymistä
monella tasolla eri suuntiin yhtä aikaa. Kummeille syntyy myös mahdollisuus
verkostoitua ja kiinnostus mukana oloon lisääntyy.
US-Patent certifikaatti |
Nuorille syntyy mahdollisuus tehdä töitä oikeiden
työtehtävien parissa ja luoda oikeita ratkaisuja, joista voi syntyä todellisia
uusia innovaatioita. Partnerit antavat tehtävistä työtodistuksen, jotka saattavat
olla olennaisen tärkeä nuoren tulevaisuuden alkumetreillä. Kesätyö tai opiskelun
oheinen työpaikka saattaa löytyä nuorelle todennäköisesti tämän ekosysteemin ja
tehtävien kautta.
Uskon, että nuoren kiinnostus opiskelua kohtaan lisääntyy,
kun pääsee ajoissa testaamaan oikeassa ympäristössä, mitä hyötyä hyvällä
yleistiedolla saavutetaan. Lisäksi uskon, että poikien kiinnostus opiskelua
kohtaan lisääntyy käytännön lisääntyessä. Tulevaisuudessa opiskelun ja
työelämän rajapinta hämärtyy. Tämä projekti on tärkeää kansantaloudellisesti
luoden uusia toimintamalleja ja nuoristamme kasvaa tulevaisuuden toivoja
globalisoituneeseen maailmaan.
Totean vielä että en ole opetusalan ammattilainen. Olen Hyväksytty Toiminnankehittäjä joka näkee mahdollisuuksia, saa muut mukaan ja tarttuu toimeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti